INSTROOMOPLEIDING KLANTMANAGER
Als nieuwe klantmanager wil je graag zo snel mogelijk zelfstandig aan de slag. Dit instroomprogramma helpt je daarbij. Het is speciaal bedoeld voor beginnende klantmanagers die zich dagelijks bezighouden met het ondersteunen van cliënten op weg naar werk.
Je gaat aan de slag in een werkgebied – het sociaal domein – dat continu in beweging is. Waar wet- en regelgeving, visies en doelgroepen steeds veranderen. Dat betekent dat jij als klantmanager hier ook in mee moet bewegen. Hoe speel je effectief in op die veranderingen? Hoe zorg je voor maatwerk en handel je tegelijkertijd ‘methodisch’ en binnen de wettelijke kaders? Dat zijn misschien wel de belangrijkste uitdagingen voor een klantmanager. Daarom staan ze centraal in dit instroomprogramma.
Je maakt uitgebreid kennis met het sociaal domein en de actuele wetten en regels. Je leert over specifieke doelgroepen en het verbinden van doelmatigheid en rechtmatigheid. Ethiek en morele dilemma’s passeren de revue en je oefent met gesprekstechnieken, schriftelijke communicatie en het beïnvloeden van gedrag, motivatie en weerstand van de werkzoekende.
Bij dit alles staat jouw dagelijkse praktijk centraal, via werkplekleren. Het draait om jouw professionele en persoonlijke uitdagingen. Veel succes en plezier in dit mooie beroep!
Voor wie?
Toelatingseisen:
- Aantoonbaar mbo+ of hbo denk- en werkniveau.
- Mogelijkheid om tijdens het instroomprogramma te kunnen oefenen met cliënten, en kunnen sparren met collega’s en ketenpartner.
Voldoe je nog niet aan deze eisen?
Dan is een praktijkassessment mogelijk om te kijken of je toch toelaatbaar bent.
We werken vanuit een aantal principes die zorgen voor zoveel mogelijk leerresultaat.
- Veel aandacht voor werkend leren
Dit instroomprogramma biedt met interactieve trainingen, prikkelende e-sessies en verassend leeswerk een goede, vliegende start als klantmanager. Maar het echte leren gebeurt uiteraard tijdens je werk. Daar ga je oefenen en experimenteren met methodisch handelen en (nieuwe) technieken. We leggen de fundamenten voor een effectieve basishouding in je dagelijkse werk. We geven je daar handvatten voor en bespreken met elkaar de ervaringen, inzichten en oplossingen. - Gereedschapskist vullen
We geloven niet in het aanleren van trucjes die ‘altijd’ werken of handelingen die professionals ‘nooit’ moeten doen. In plaats daarvan vullen we jouw
gereedschapskist met technieken, kennis en versterkte vaardigheden. Op die manier kun je vanuit je professionele rol maatwerk bieden dat past bij je cliënt én bij jou zelf. - Investeren in vakmanschap
Je wordt ondergedompeld in de complexiteit van het vak en gaat aan de slag met actuele uitdagingen. Samen werken we aan optimale werkprocessen en vakmanschap van het beroep van klantmanager. - Verdieping zoeken
We kijken naar kennis en technieken, maar onderzoeken vooral ook de diepere lagen van jouw professionaliteit en de inhoud van het werk: welke waarden, overtuigingen, (zelf)vertrouwen, intuïtie en morele dilemma’s zijn verbonden aan jouw praktijksituatie?
Tijdsinvestering
Dit instroomprogramma heeft een looptijd van 10 weken en bestaat uit:
- 16 dagdelen training
- 2 intervisiebijeenkomsten
- 2 coachingsgesprekken
- 1 dagdeel per week werkplekleren
- 1 dagdeel per week zelfstudie
Certificering
Ga je voor certificering door het Kwaliteitsregister Sociaal Domein (KRSD)? Met deze opleiding voeg je 95 uur toe aan je dossier. Kijk op krsd.nl voor meer informatie.
Minimaal 6-maximaal 12 deelnemers.
Locatie: midden van het land of online als dit door COVID19 niet mogelijk is. We hanteren hierbij de richtlijnen van het RIVM.
€ 2.900,00 exclusief 21% BTW.
Dit bedrag is inclusief intake, reader, trainingsmaterialen, fotoverslag, locatie, koffie/thee/versnaperingen, uitgebreide lunch, een certificaat en een jaar lang toegang tot de digitale portal.